Geoblog.pl    mitrofan    Podróże    Bałkański kociołek - 2011    Sveti Stefan

Sveti Stefan

Czarnogóra
Czarnogóra, Sveti Stefan

Czarnogórcy mówią po serbsku tak jak Chorwaci, Serbowie i Bośniacy. Język słowiański, ale na początku nie jest nam łatwo się dogadać. Po 2 tygodniach „czytamy” ilustrowane tygodniki i zaśmiewamy się z dowcipów. Oto jeden z nich:

Muž i žena. Kaže on:
- Ako umreš pre mene, daću da ti se na spomeniku napiše: Ovde leži moja žena, hladna kao i za života. Kaže ona:
- A ako ti umreš pre mene pisaće ti na spomeniku: Napokon ukrućen!

Na wszelki wypadek tłumaczenie: Mąż i żona. Mówi on:
- Jak umrzesz przede mną, dam ci napisać na pomniku: Tutaj leży moja żona, zimna jak i za życia. Ona na to:
- A jak ty umrzesz przede mną napiszę ci na pomniku: Nareszcie spokojny!

Czarnogóra ma zaledwie 700 tys. obywateli. Od 2006 jest niezależnym państwem. Odłączyła się od Serbii, bo nie zgadzała się z polityką Miloszewicia. Czarnogórcom nie wiedzie się najlepiej. Dragan, od którego wynajmujemy mały domek na cyplu, emerytowany inżynier, narzeka na bezrobocie – córka nie ma pracy, syn pracuje w Moskwie.

Głównym bogactwem Czarnogóry jest piękna przyroda. Wielu tu turystów, naszym zdaniem za wielu… Przeważają Rosjanie, którzy wykupują ziemię, domy, apartamenty, hotele.

Byliśmy blisko więc to właśnie Sveti Stefan stał się celem pierwszej wycieczki w Czarnogórze. O dziwo nie było miejsca tak jak np. w Petrovacu z parkowaniem. Nowoczesny, co prawda drogi, ale za to blisko plaży, parking był obszerny. Skierowaliśmy się w stronę zabytkowej wyspy/półwyspu. Niestety okazało się, że Sveti Stefan – malowniczo położone miasto na wyspie z trzema zabytkowymi kościołami – wizytówka Czarnogóry, należy do singapurskiego właściciela i wstęp mają tam tylko goście hotelowi. Mimo wysokich cen hotelowych chętnych nie brak, brakuje wolnych miejsc. Ile kosztuje 1 noc na wyspie? Od 750 euro w górę. http://www.amanresorts.com/amansvetistefan/home.aspx
Wstęp na plażę jest możliwy jeśli zapłaci się… 50 Euro. Z tej elitarnej plaży dobiega język rosyjski. W Czarnogórze działa radio rosyjskie i można kupić rosyjską prasę.

Jak widać niezależność nie zawsze ma słodki smak i często jest tylko złudzeniem.