Geoblog.pl    mitrofan    Podróże    Ukraina od A do Zet    Liwadia - tu wielka trójka decydowała o losach powojennej Europy

Liwadia - tu wielka trójka decydowała o losach powojennej Europy

Ukraina
Ukraina, Livadiya

Pałac w Liwadii to najsłynniejszy pałac letni Romanowów, który przeszedł do historii jako miejsce przeprowadzenia Konferencji Jałtańskiej.

Pałac Liwadyjski jest białym rozłożystym i eleganckim gmachem. Ten reprezentacyjny budynek wznosi się na wzgórzu, z widokiem na morze, w kierunku którego schodzą stopniowo drzewa parku. Wśród nich znajdują się palmy i cyprysy. Pałac przebudowany został z domu, jaki posiadał tu wcześniej Potocki, zanim odkupiła go od niego carska rodzina.
Reprezentacyjne komnaty pałacu zachwycają finezyjnymi stiukami na kasetonowym suficie, wykonanymi w białym marmurze pilastrami, kominkami i rzeźbami. W prywatnych apartamentach carskiej rodziny wyeksponowano zdjęcia dawnych właścicieli - rodziny cara Mikołaja II. Ten pałac był ich ulubionym miejscem, gdzie spędzali wakacje i byli tu szczęśliwi. Przebywał tu również cieszący się kontrowersyjną sławą Rasputin, który miał wielki wpływ na carycę, ze względu na swą charyzmę, zdolności jasnowidzenia i ozdrowieńczy wpływ na chorego na hemofilię młodego carewicza, jedynego następcę tronu.
Ekspozycję w części pałacu poświęcono konferencji jałtańskiej, która miała tu miejsce w lutym 1945 r. Pokazywany jest gabinet Stalina i Roosevelta. W Białej Komnacie znajduje się okrągły stół, przy którym odbywały się ważne dyskusje polityczne i gdzie decydowano o losach powojennej Europy i podziale wpływów. To tutaj po raz kolejny wielkie mocarstwa rozpatrywały koncepcje przyszłości Polski i jej granic bez uwzględniania opinii jej przedstawicieli.