Geoblog.pl    mitrofan    Podróże    Przez twierdze kresowe i Bałkany do Stambułu - czyli śladem tureckich podbojów - 2007     przez Skopie do Ochrydy
2007

przez Skopie do Ochrydy

Macedonia
Macedonia, Ohrid

Jedziemy na zachód przez Dupnicę i Kjustendił. Czeka nas 8 godzin jazdy i 400 km. Nie wiemy jakie drogi. Nie liczymy na wiele, bo Macedonia jest dla nas białą plamą, wiemy o niej tyle, ile wyczytaliśmy w przewodniku "Bałkany" wydanym przez Bezdroża.
W Kjustendił szukamy apteki, by znaleźć jakiś cudowny lek na moje gardło i męczący kaszel. Musimy stać w dość długiej kolejce na chodniku, mimo że jest bardzo gorąco. Apteka jest klimatyzowana i wolno w niej przebywać naraz tylko trzem osobom. Jest okazja żeby pogadać. Bułgarzy są rozmowni i życzliwi, ale bułgarski nie jest tak podobny do rosyjskiego jak się wydaje. Kiedy mimo chęci z obydwu stron nie wszystko jest jasne, pewna pani mówi: "mój tatuś zawsze powtarzał, że bułgarski jest najtrudniejszym językiem na świecie". Rozbawiło to mnie. Jacy ludzie są do siebie podobni! My też tak uważamy tylko na temat swojego języka.

Skopje, które chcieliśmy pobieżnie zwiedzić, tak nas przeraziło bałaganem, brakiem jakiegokolwiek poza ściśle drogowym oznakowania, rozkopanymi ulicami, bazarami na głównych ulicach, że pożegnaliśmy je z ulgą.
W Skopje 45 lat temu było tragiczne w skutkach trzęsienie ziemi, to trochę tłumaczy.

Dziwny ten kraj. Niewielki, (taki jak województwo wielkopolskie) i zamknięty - bez morza, bez przyjaznych sąsiadów. Z Grecją spór o zawłaszczoną nazwę, flagę i historię, z Bułgarią o język, historię i kulturę. Język bułgarski mniej się różni od macedońskiego niż poszczególne dialekty niemieckiego. To zdanie jakiegoś uczonego.
Z wszystkich bałkańskich państw w Macedonii samochody były najstarsze ( II miejsce za prowincjonalną Ukrainą). Wyśmiewana w przewodnikach Albania przestawiła się w znacznym stopniu na nowsze modele i na super nowe.

cavalcanti
cavalcanti - 2010-08-11 00:23
Czy Skopje są aż tak fatalne, że nikt się tam nie zatrzymuje? Ja planuje zatrzymać się tam na dwie noce, może przesadzam...
pozdrawiam

MK
MK - 2010-08-11 20:57
Niedawno koleżanka wróciła z objazdówki po Bałkanach, zwiedzała Skopje, ale jej zdanie było zbliżone do mojego. Ochryda jest zdecydowanie bardziej warta grzechu. Pozdrawiam.

cavalcanti
cavalcanti - 2011-03-20 10:22
Mi się w Skopje podobało :)
Faktem jest jednak, że nawet sami jego mieszkańcy twierdzą, że nie ma tam nic ciekawego.
Zapraszam do mojej galerii :)
Pozdrawiam

Magda
Magda - 2012-11-11 15:43
Skopje....jest brzydkie ale warto sie tam zatrzymać bo ma swój klimat. Tylko trzeba chcieć go poczuć. Otworzyc sie nie. Ochryd jest w oczywsity sposób piękny. Jezioro, stare budynki, góry wkoło. ale Skopje....hmm, byc może to kwestia ilości czasu jaki tam spędziłam. Dwa dni to może byc za mało. Bo w Skopje nie chodzi o zwiedzanie a raczej bycie. Warto wybrac się na Bazar, przejść się i posiedzieć w parkach, zjeść baklawe i napić się przepysznej kawy w Nargille Cafe na Starej Czarsziji. Pójść do Debar Malo na dobre jedzenie. A wieczorem po prostu usiąść przy rakiji. Najlepiej na Czarsziji. Polecam Skopje na czwartek, piątek, sobotę. to są dni w które wieczorami to miasto żyje najbardziej. W niedzielę odpoczywa i sprawia wrażenie martwego.