Geoblog.pl    mitrofan    Podróże    Beskidy - podróż sentymentalna - 2008    powrót przez Bogdanówkę, Suchą Beskidzką i Wadowice do domu

powrót przez Bogdanówkę, Suchą Beskidzką i Wadowice do domu

Polska, Wadowice

Przejrzałam się w oczach dawno nie widzianych znajomych, nagadałam się o wszystkim, ogrzałam się w promiennych uśmiechach, napatrzyłam się na moje góry, na krowy, na te widoki sielskie, anielskie...
Dobrze, że jest takie miejsce. Co tam piękno całego świata...
________________________________________________________________________________________________________________

Czas minął szybko i nadeszła pora wyjazdu. Wybrałyśmy inną trasę, w przeciwnym kierunku. Najpierw Skomielna Czarna, potem Bogdanówka i Koskowa Góra z widokiem na Gorce i Tatry (przy najlepszej widoczności).
Potem Maków Podhalański i Sucha Beskidzka. Tam zaskoczył nas duży renesansowy zamek, zwany "MAŁYM WAWELEM" - rozbudowany przez Piotra Komorowskiego w okazałą renesansową rezydencję magnacką w latach 1608 - 1614. W latach 1703 - 1708 Anna Wielopolska herbu Starykoń dokonała dalszej rozbudowy zamku wznosząc dwie wieże: południowo- wschodnią i południowo- zachodnią.
Obecnie w zamku prowadzi działalność Miejski Ośrodek Kultury - Zamek, Galeria Sztuki - Zamek gdzie cyklicznie organizowane są wystawy sztuki współczesnej i tradycyjnej, Suskie Stowarzyszenie Kultury i Sztuki - Klub Muzyczny "Stara Zbrojownia" a w przyziemiu znajduje się restauracja "Kasper Suski", natomiast w skrzydle oficynowym - hotel.
Renesansowy zamek suski zwany "Małym Wawelem" jest budowlą trójskrzydłową z czterema narożnymi wieżami z prostokątnym niemiarowym dziedzińcem z wjazdem od wschodu. Dwupiętrowe skrzydła południowe i zachodnie od strony dziedzińca zdobią piętrowe krużganki, gdzie w części parterowej arkady podtrzymują czworoboczne filary a na piętrze toskańskie kolumny.
W narożach krużganku loggie arkadowe ożywiając rytm arkad integrują obydwa skrzydła. Wieża zegarowa mieści kaplicę, sklepioną żagielkowo o unikatowej polichromii, przedstawiającej "Tajemnice Mszy Świętej według Żywota Pana Jezusowego". Na pierwszym piętrze skrzydła zachodniego znajduje się sala rycerska z monumentalnym manierystycznym kominkiem, na którego zwieńczeniu widnieją kartusze herbowe Piotra Komorowskiego Korczak i jego żony Katarzyny z Przeręb Przerębskiej Nowina.
Do skrzydła zachodniego od północnej strony przylega parterowa przybudówka, zaadoptowana obecnie na hotel. Zewnętrzną elewację zamku od strony parkowej wyróżnia rytmiczny układ okien w drugiej kondygnacji z wyraźnym akcentem piętra reprezentacyjnego "piano nobile". Zgrupowanie trzech okien ze środkowym oknem balkonowym tworzy rodzaj aediculi.

Kolejną atrakcją w drodze do domu były Wadowice. Kościół, rodzinny dom Karola Wojtyły i pyszne kremówki. Potem juz tylko jazda, jazda i żar lejący się z nieba i smutek, że nic nie trwa wiecznie, a to co miłe mija zawsze za szybko...