Geoblog.pl    mitrofan    Podróże    Bałkański kociołek - 2011    Gamzigrad - ruiny rzymskiego miasta

Gamzigrad - ruiny rzymskiego miasta

Serbia
Serbia, Gamzigrad

Po dokładnym przyjrzeniu się Dunajowi od Golubaca do Kladova i z powrotem wyruszamy na zachód. W drodze do Zlatiboru zatrzymujemy się w Gamzigradzie wiosce, w której znajdują się ruiny pochodzącej z III i IV w. n.e. - rzymskiej fortecy - Felix Romuliana. To 12 km od Zaječaru.
Pierwotnie była to rezydencja rzymskiego cesarza Galeriusza. Przez tysiąc lat budowla była opuszczona i zapomniana. Odkryto ją w XIX wieku. Jednak dopiero prace archeologiczne w 1984 doprowadziły do odkrycia pozostałości pałacu cesarskiego. Najciekawszy jest zarys murów obronnych, które tworzą trapez 230x300m. System obronny tworzyło 20 cylindrycznych wież i 4 baramy. Zabytek ten został wpisany na Listę UNESCO. Właśnie kończona jest droga asfaltowa, by ułatwić turystom dojazd. Póki co jesteśmy jedynymi turystami. Może dlatego że pora jeszcze wczesna. Chodzimy po mokrej trawie, bo poprzedniego dnia padało. Cieszymy się, że zatrzymaliśmy się, bo naprawdę warto. Głucha serbska prowincja, kiepskie drogi i nagle wśród pól taki zabytek.
Rzymianie zbudowali także drogę wzdłuż Dunaju. Mówi o tym Tablica Trajana umieszczona w wąwozie Żelazne Wrota. Droga ta wykuta w skale w 102 r. była cudem inżynierii.