Geoblog.pl    mitrofan    Podróże    Ukraina od A do Zet    Pisz na Berdyczów

Pisz na Berdyczów

Ukraina
Ukraina, Berdichev

Niepozorne i biedne miasto, brak jakiejkolwiek informacji turystycznej. Kręciliśmy się w koło i z trudem dotarliśmy do sanktuarium maryjnego - klasztoru karmelitów bosych. Czasu starczyła nam tylko na odszukanie kościoła św. Barbary, w którym Balzak wziął ślub z Eweliną Hańską i pognaliśmy w stronę Kijowa...

Kościół p.w. św. Barbary (pierwotnie drewniany) został ufundowany przez Barbarę Radziwiłłową w 1759 r. Barokowa świątynia murowana została wzniesiona w 1826 r. Jest to kościół trójnawowy, trójprzęsłowy, z węższym prezbiterium. Władze sowieckie urządziły w kościele halę sportową, wstawiając płaski strop. W 1992 r. dzięki staraniom katolików kościół zwrócono wiernym. Obecnie odnowiona już świątynia służy dwutysięcznej społeczności katolickiej Berdyczowa.

Kościół jest znany ze ślubu Honoriusza Balzaca i Eweliny Hańskiej, dziedziczki Wierzchowni. Uroczystość miała miejsce w dniu 14 marca 1850 r. Jak wiadomo, romans Balzaca i Hańskiej zaczął się od długiej korespondencji, wymiana listów trwała osiemnaście lat. Kochankowie dorywczo spotykali się na Ukrainie, we Włoszech i Szwajcarii. Po śmierci męża Eweliny władze carskie nie zgadzały się długo na ślub, aby dziedzicem majątku nie stał się cudzoziemiec. Nie życzyła sobie tego również rodzina Eweliny. Po ślubie małżonkowie wyjechali do Paryża, gdzie Balzac wkrótce zmarł. Oboje spoczywają na cmentarzu Per Lachaise. Na fasadzie głównej kościoła umieszczona jest tablica przypominająca o ślubie Hańskiej z Balzakiem.