Geoblog.pl    mitrofan    Podróże    Białoruś 2015 - biała plama na mapie Europy    Wykład w Hagii Sofii i wzgórze krzyży w Świętej Wodzie

Wykład w Hagii Sofii i wzgórze krzyży w Świętej Wodzie

Polska, Wasilków

Białostocka cerkiew Hagia Sophia (Mądrości Bożej) jest miniaturą w skali 1:3 świątyni znajdującej się w Stambule. Bizantyjska świątynia w Konstantynopolu wzniesiona została w VI w.n.e. z fundacji Justyniana I przez Izydora z Miletu i Antemiosa z Tralles. Autorem projektu białostockiej świątyni jest architekt Michał Bałasz. Kamień węgielny pod jej budowę poświęcił w listopadzie 1987 roku Patriarcha Ekumeniczny (Konstantynopolitański) Dimitrios I.
Oprowadzał nas po cerkwi i długo i ciekawie przedstawiał nam swoją wizję historii chrześcijaństwa proboszcz: ks. mitrat mgr Anatol Konach.

Kolejnym punktem naszej wycieczki było sanktuarium maryjne Święta Woda.
Pierwsze udokumentowane uzdrowienie miało miejsce w 1719 r., kiedy to tutejszy szlachcic za sprawą wody z cudownego źródła został uzdrowiony ze ślepoty. Jako wotum ufundował tu kaplicę. W kościele znajduje się cudowny wizerunek Matki Bożej Bolesnej. Miejsce kultu Matki Bożej Bolesnej, oraz cudowne źródło, ściąga do tego miejsca chrześcijan obrządku rzymskokatolickiego, greckokatolickiego i prawosławnego. Obok kościoła znajduje się wzgórze krzyży.