Geoblog.pl    mitrofan    Podróże    Przez Szwajcarię do Hiszpanii i Portugalii - 2003    Montserrat - La Moreneta czyli hiszpańska czarna Madonna
2003

Montserrat - La Moreneta czyli hiszpańska czarna Madonna

Hiszpania
Hiszpania, Avinyó

Mimo upału staramy się ambitnie realizować nasz program turystyczny. Chcieliśmy zobaczyć Montserrat. Tak nazywa się masyw górski w Katalonii, około 40 km na północny zachód od Barcelony. Z daleka góra przypomina piłę, z zębami skierowanymi ku niebu. Najwyższy szczyt wznosi się na wysokość 1236 m n.p.m.
Na górze znajduje się klasztor benedyktynów, najświętsze miejsce Katalończyków, sanktuarium Czarnej Madonny z Montserrat, a w nim La Moreneta. Legenda głosi, że mała drewniana figura została wyrzeźbiona przez świętego Łukasza i przywieziona do Katalonii przez świętego Piotra. Ukrywana przed Maurami, została cudownie odnaleziona w jednej z grot masywu Monserrat w IX wieku.
Klasztor został zbudowany w XI wieku, do XVI wieku był wielokrotnie przebudowany i rozbudowany. W zespole klasztornym oprócz bazyliki, w której jest przechowywana figura Madonny, znajdują się również słynna biblioteka i muzeum. W górach ponad klasztorem można trafić na groty wydrążone w skale wapiennej, porzucone siedziby pustelników.
Do Madonny długa miedzynarodowa kolejka. Figura znajduje się w ołtarzu. Wchodzi się schodami z tyłu ołtarza. Każdy dotyka, głaszcze, całuje lub obejmuje La Morenetę.