Geoblog.pl    mitrofan    Podróże    Cudze chwalicie, swego nie znacie...    Zabójstwo w Dakowskim Dworze

Zabójstwo w Dakowskim Dworze

Polska, Dakowy Mokre

Z Granówka jedziemy do Kotowa. Byłyśmy tu jesienią 2007 r. trudno jednak było zrobić jakieś zdjęcie, ponieważ wszędzie było pełno młodzieży. Teraz w niedzielne przedpołudnie cisza i wokoło ani jednej żywej duszy. oglądamy więc pałac dokładnie - oczywiście tylko z zewnątrz.
Po opuszczeniu parku przejeżdżamy główną szosę i kierujemy się na Woźniki. Zbaczamy nieco z drogi i wjeżdżamy na wzgórze Wyrwał, na którym wznoszą się klasztor franciszakanów i kościół. Obecny barokowy kościół został zbudowany na początku XVIII w. wg projektu Catenazziego. W 1836 r. prusacy przeprowadzili kasatę klasztoru. W 1841 Konstancja Mielżyńska - właścicielka pobliskiego Kotowa kupiła kościół na prywatna kaplicę, w podziemiach której grzebano zmarłych członków rodu Mielżyńskich. W okresie międzywojennym kościół i klasztor zamieniły się w ruinę.
W 1978 r. wrócili tu franciszkanie i zaczęli odbudowywac klasztor, który obecnie jest w doskonałym stanie.
Dakowy Mokre, dawniej Dokowo - obecnie hotel, restauracja, galeria sztuki ogrodowej. http://www.dakowskidwor.pl/
Miejscowość znana jest od początków XV wieku. Wieś należała do Łodziów ze Stęszewa, w roku 1445 zakupił ją Piotr z Bnina. Kolejnymi właścicielami byli potomkowie Piotra – Opalińscy. W latach czterdziestych XIX wieku Dakowy Mokre należało do majętności Wojnowice własności Edwarda Raczyńskiego. W roku 1870 Bolesław Potocki nabył majątek od Raczyńskich. Po nim, w 1899 dziedziczył syn Bolesław, a w 1913 r. Felicja Mielżyńska z Będlewa. W roku 1927 majątek należał do ordynata Karola Mielżyńskiego z Iwna, a od 1932 r. do Anieli z Mielżyńskich Ostrowskiej. Na czas wojny majątek zagarnął okupant. Po II wojnie światowej w 1945 r. przeprowadzono parcelację, a w roku 1949 utworzyła się Rolnicza Spółdzielnia Produkcyjna.

Zabójstwo w Dakowskim Dworze
Dnia 21 grudnia 1913 r. dwór dakowski był terenem tragicznego wydarzenia. Rano o godz. 4 zastrzeleni zostali Felicja z Potockich hrabina Mielżyńska, żona posła Macieja Mielżyńskiego oraz młody hrabia Alfred Miączyński, syn przyrodniej siostry hrabiny Maciejowej. Zabójcą był mąż zastrzelonej – hr. Maciej Mielżyński. Sąd Przysięgłych w Międzyrzeczu 20 lutego 1914 r. wydał wyrok uniewinniający, uznając że oskarżony działał w afekcie.
Dziś pałac jest pięknie odrestaurowany i prezentuje się okazale. Az wierzyć się nie chce, że kilka lat temu był w kiepskim stanie.

babcia
babcia - 2013-12-29 02:49
moja mama ma 84lata opowiadala mi ze ta chrabina mielzynska byla tak zepsuta ze nie bylo juz facta dla niej to kazala sobie konia przyprowadzac ze stajni do sypialni bo byla tak nie wyrzyta z nudow i to rowniez przyczynilo sie do tego ze ja hrabia zastrzelil

j
j - 2014-03-23 03:15
Twoja babcia to chyba sobie hrabine z caryca Katarzyna pomylila,poza tym hrabina pisze sie przez samo H

Nowina-Doliwa-Nałęcz
Nowina-Doliwa-Nałęcz - 2017-01-06 03:05
Babcia napisała prawdę.

oli
oli - 2017-04-06 09:21
Babcia miała niezłą sklerozę, swoją szkoda że na starość uroiła sobie takie obrzydliwe historie o innych.

jusrtna
jusrtna - 2019-06-18 20:56
Twoja matka była/jest kłamliwym, wstrętnym, złośliwym babsztylem. Ty jesteś do niej podobna.