Geoblog.pl    mitrofan    Podróże    Ale upał! Norwegia 2008    Voringfossen

Voringfossen

Norwegia
Norwegia, Eidfjord

Chcemy zobaczyć słynny Voringfossen. Jedziemy przez Granvin, tunelem do Bruravik. Promem przez Eidfjord przepływamy do Brimnes. To tu ma być zbudowany wiszący most. Za Eidfjord wjeżdżamy w dolinę Mabodalen. Robi na nas wielkie wrażenie. Wysokie, potężne, nagie skały. Jak dotrzeć do Voringfossen? Mimo informacji z 2 przewodników i informacji na parkingu nie wiemy dokładnie. Wjeżdżamy krętą drogą, spiralnie wydrążonym w skale tunelem na główny parking. Tam też informacja niejednoznaczna. Norwegowie pozwalają turyście chodzić gdzie chce i jak chce. Nie mocują nad przepaścią barierek, by nie niszczyć przyrody. Trzeba uważać. Zaczęły się prawdziwe podchody. Najpierw przez skalno-torfowy teren dotarliśmy do kotła w którym było widać fragment Vorinfossen, potem po 15 minutach marszu zobaczyliśmy most pod którym przepływa strumień i przeradza się w wodospad. Nad urwiskiem zrobiliśmy sobie kilka zdjęć, ale ciągle towarzyszył nam niedosyt. Wróciliśmy na parking i udaliśmy sie w przeciwną stronę. Całkiem blisko, przy szosie roztaczał się piękny widok. Przycupnięty u góry czerwony hotel Fossli i struga wody lecąca w przepaść. Ale i tego było nam mało. Chcieliśmy podejść bliżej, poczuć wilgotną mgłę na twarzy. Gdzieś w dole mali jak mrówki chodzili ludzie. Raczej na wyczucie, kierując się większą ilością samochodów, zjechaliśmy lika zakrętów w dół i zatrzymaliśmy się na parkingu. Stamtąd załoga (beze mnie - bo nie pozwalało mi na to moje kolano) ruszyła na kamienisty szlak. Wrócili zachwyceni po prawie dwóch godzinach. Zdjęcia pokazują, że naprawdę było warto.
Po przepłynięciu promem fiordu w tym samym miejscu co poprzednio, pojechaliśmy do Ulvik, który jest fiordowym kurortem, z hotelami i pięknie zagospodarowanym nabrzeżem. Okolice słyną z łagodnego klimatu i sadów. Pojechaliśmy dalej do Osa nad Osafjord - tam już nie było śladu turystów. Mijaliśmy tylko traktor. Ciemne wykute w skale, byle jak, wąskie tunele dodawały smaczku. Z Ulvik do Granvin pojechaliśmy inną trasą, ponieważ chcieliśmy zatoczyć pętlę. Szosa wiła się wspinając coraz wyżej. Znaleźliśmy się w górach. Miało to swój urok.