Geoblog.pl    mitrofan    Podróże    Białoruś 2015 - biała plama na mapie Europy    Południk Struvego UNESCO i wieś z dala od szosy

Południk Struvego UNESCO i wieś z dala od szosy

Białoruś
Białoruś, Lopaty

Białoruś nie ma wielu zabytków na Światowej Liście Dziedzictwa Unesco, dlatego postanowiliśmy nie odpuszczać żadnemu jeśli będzie na trasie naszej wycieczki. Południk Struvego - Łopaty - nie mieliśmy wiedzy, że coś takiego istnieje. Kiedy zauważyliśmy drogowskaz na Łopaty zjechaliśmy z głównej szosy i znaleźliśmy się we wsi daleko od drogi. Wieś wyglądała na opuszczoną i trudno było zapytać kogoś o drogę. W końcu dojrzeliśmy mężczyznę w nieokreślonym wieku, niestety pod wpływem alkoholu.
Powiedział, że nigdy o czymś takim jak południk Struvego nie słyszał. Może starsi coś wiedzą - powiedział.
Zawróciliśmy na szosę i po chwili ujrzeliśmy znany nam z Internetu widok.

W czasie naszego pobytu na Białorusi zobaczyliśmy zamek w Mirze, pałac w Nieświeżu, poza Puszczą Białowieską i Kanałem Augustowskim wszystko, co cenne.
Nie jest tego zbyt dużo.

Aktualnie tylko 4 miejsca są wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO:
1. Puszcza Białowieska
2. Zamek w Mirze
3. Południk Struvego (5 stacji pomiarowych)
Ciupiszki (54° 17′ 30″ N, 26° 2′ 43″ E, rejon oszmiański)
Łopaty (53° 33′ 38″ N, 24° 52′ 11″ E, rejon zelwieński)
Osownica (52° 17′ 22″ N, 25° 38′ 58″ E, rejon janowski)
Szczekock (52° 12′ 28″ N, 25° 33′ 23″ E, rejon janowski)
Laskowicze (52° 9′ 39″ N, 25° 34′ 17″ E, rejon janowski)
4. Architektoniczny, rezydencjonalny i kulturalny zespół rodu Radziwiłłów w Nieświeżu

O wpis na Listę ubiegają się następujące obiekty:

1. Kanał Augustowski
2. Cerkiew Przemienienia Pańskiego i Sobór św. Zofii w Połocku
3. Cerkiew Świętych Borysa i Gleba w Grodnie
4. Ufortyfikowane kościoły na Białorusi, w Polsce i na Litwie (Cerkiew św. Michała Archanioła w Synkowiczach, Cerkiew Narodzenia Matki Bożej w Murowance i Kościół Świętego Jana Chrzciciela w Komaje)
5. Drewniana architektura sakralna (XVII-XVIII w.) na Polesiu.